Skoda Tarihçesi
Şirket 1895 yılında Laurin & Klement adlı aile şirketinde çalışan 2 kişinin bisiklet yapmak üzere ortaklık kurmaları ile kuruldu.
![]() |
| Václav Klement (solda) ve Václav Laurin |
1899'da motosiklet, 6 yıl sonra da araba üretmeye baÅŸladılar. Fabrikası Çekya’nın Mlada Boleslav kentinde bulunmaktadır. "Å koda" Çekçede "hasar" anlamına gelmektedir.
| Mlada Boleslav |
Mladá Boleslav şehri ve otomobil üreticisi Škoda Auto, 100 yıldan uzun bir süredir birlikte gelişme göstermektedirler.
Škoda Auto, şehrin yüz ölçümünün üçte birinden fazlasını kaplıyor. Bu büyük fabrika Mlada Boleslav kentinin artık bir parçası olmuş vasiyette.
Skoda Modellerinde gördüğümüz genellikle daha sportif ve şık çizgilerin bulun Laurin & Klement ismi Skoda Markasını kuran Vâclav Laurin ve Vâclav Klement’ten geldiÄŸini de belirtelim.
| Laurin & Klement |
Skoda Fabrikası Kuruluyor
1895 yılı Aralık ayının baÅŸlarında, her ikisi de bisiklet meraklısı olan teknisyen Václav Laurin ve kitap satıcısı Václav Klement kendi tasarladıkları ve 19`uncu yüzyılın milliyetçi havasına uygun ÅŸekilde Slavia olarak adlandırdıkları bisikletlerin üretimine baÅŸladılar. Böylece iki giriÅŸimci Çek’yaya Skoda markasını kazandırmış oldular.
| Skoda Fabrikası |
Birkaç yıl sonra 1899`da, Laurin & Klement Co. motosiklet üretmeye başladı ve kısa süre içerisinde başarıya ulaşarak birkaç yarış kazandı. Yüz yılın başlarında yapılan ilk denemelerin ardından, 1905 yılından itibaren motosiklet üretimi kademeli olarak yerini otomobil üretimine bıraktı.
Motosikletler gibi ilk Laurin & Klement otomobili olan Voiturette A modeli de başarılı oldu ve zaman içerisinde klasik bir Çek otomobili haline geldi.
| Voiturette A |
Kısa süre içerisinde, gelişmekte olan uluslararası otomobil pazarında Skoda için dengeli bir konum oluşturdu ve Şirketin geniş çapta faaliyet göstermeye başlamasını sağladı.
1907 yılında Şirket kurucuları anonim şirkete dönüşüm işlemlerini başlattılar. Škoda operasyonlarının uluslararası karakteri giderek önem kazanmaya başladı. Üretim tesisleri sürekli olarak genişletildi ve 1914 yılından sonra Škoda silahlı kuvvetler için üretim yapmaya başladı. Özellikle zırhlı araç ve tank üretiminde başarılı modeller çıkarmayı başardılar.
Ülkenin ekonomik gelişimine bağlı olarak 1920'li yıllarda, o dönemde çeşitli tiplerde binek otomobiller, kamyonlar, otobüsler, uçak motorları ve tarım makineleri üreten şirketin güçlenmesi ve modernize edilmesi için güçlü bir endüstriyel ortakla ortaklık kurulması gerekli hale geldi.
1925 yılında Pilsen Škoda Co. ile birleşme tamamlandı ve Laurin & Klement markası tarihe karıştı. 1930`ların başlarında otomotiv bölümü yeniden organize edilerek Škoda Group içerisinde ayrı bir anonim şirket haline getirildi. (Automobile Industry Co. ASAP). Büyük buhran sonrası Şirket, Škoda Popular modeli ile bir atılım gerçekleştirdi.
1939 ile 1945 yılları arasındaki Alman işgali şirket tarihinde önemli bir duraklamaya neden oldu ve şirket Nazi Almanyasının endüstriyel yapısına dahil oldu. Sivil üretim programı derhal sınırlandı ve üretim Alman savaş makinasının ihtiyaçlarına odaklanarak üretimine devam ettiler.
| Panzer 35 (t) Skoda tank |
Savaşın sona ermesinden hemen sonra başlayan geniş çaplı devletleştirme sürecinde, 1946 yılında Şirket bir kamu kuruluşu haline geldi ve AZNP adını aldı. Dönemin ekonomik ve politik değişim sürecinde Skoda tek binek otomobil üreticisi haline geldi.
1970'li yıllarda yaşanan ekonomik durgunluk, şirketin Doğu Avrupa pazarındaki liderliğine rağmen Mladá Boleslav`lı otomobil üreticisini de etkilemişti.
Üretim 1987 yılında Škoda Favorit modelinin üretimine başlanması ile yeniden artırıldı.
1989 yılında yaşanan politik değişimlerin ardından, yeni ekonomik koşullar doğrultusunda Çekoslovakya Cumhuriyeti Hükûmeti ile Škoda, deneyimi ve yatırımlarıyla şirkete uzun vadede uluslararası rekabet gücü kazandıracak güçlü bir yabancı ortak arayışına girdi.
Skoda Markası VW Grubuna Dahil Olma Süreci
Skoda Markası kime ait sorusu çok sorulan ve karıştırılan bir konu. 1990 yılı Aralık ayında Çek Hükûmeti, Alman Volkswagen Group ile iş birliği kararı aldı. 16 Nisan 1991 tarihinde Škoda-Volkswagen ortak girişimi Škoda automobilova a.s. adıyla faaliyet göstermeye başladı. VW, Audi ve SEAT markalarının ardından Volkswagen Group bünyesindeki dördüncü marka oldu.
Skoda Amblemi ve Anlamı
Skoda’nın daire içindeki kanatlı oku, hayal etmeyi özen göstermeyi, hız ve ilerlemeyi sembolize ediyor. Firma kullandığı amblemle bütün arabaların bu vasıflara sahip olduÄŸunu göstermek istiyor. Üç çizgi halindeki semboller ise özgürlüğü temsil ediyor.
Skoda Nasıl Teleffuz Edilmeli?
1. Å – Bu harf İngiliz alfabesinde yoktur. Çek dilinde yani Å koda markasının doÄŸduÄŸu yerde özel bir karakterdir. İngilizcede “sh” ÅŸeklinde telaffuz edilir, “shoe” ya da “shore” gibi. Türkçede ise "sı" ÅŸeklinde teleffuz edilmektedir.
2. ko – Bu, “cot” sözcüğündeki “co”ya benzer ÅŸekilde telaffuz edilir. Türkçede ise okunduÄŸu ÅŸeklinde teleffuz ediyoruz.
3. da – Türkçede “da” olarak telaffuz edilir.
Hepsini bir araya koy:
DoÄŸru telaffuz edildiÄŸinde “Å koda” bu nedenle “SHKO–da” gibi ses çıkarmalıdır.
İsmi söylerken ilk heceyi (SHKO–) vurgulamak ve ikinci heceyi (–da) daha hızlı söylemek önemlidir. Bu isme karakteristik ritmini verir.
Yazılı açıklamalar faydalı olsa da yabancı dildeki bir kelimenin telaffuzunu anlamanın en etkili yollarından biri anadili konuÅŸanları dinlemektir. Forvo gibi, anadili Çekçe olanların “Å koda” dediÄŸini duyabileceÄŸiniz birçok çevrimiçi platform var.
Sonuç olarak “Å koda”, alışılmadık “Å ” karakteri nedeniyle biraz ürkütücü görünse de, sesini ve ritmini kavradığınızda telaffuzu oldukça kolay hale geliyor. Unutmayın, pratik mükemmelleÅŸtirir!
Skoda Marka Araçlar Nerelerde Üretiliyor
Skoda dünya çapında 35.000 kiÅŸiden fazla insana istihdam saÄŸlıyor. Ayrıca VW grubu ortaklıklarından dolayı Çekya dahil 5 farklı ülke de üretimde bulunuyor. Bu ülkeler; Çin, Hindistan, Rusya Federasyonu ve Slovakya. Ayrıca yerel ortaklıklarla beraber bazı modellerde Ukrayna ve Rusya’da da üretilmektedir.
| Skoda’nın üretim yaptığı ve modellerin hangi ülkelerde yapıldığına dair tablo. |
Skoda 2022 verilerine göre ise 800.000’den fazla araç üretebilme kapasitesine sahip bir ÅŸirket. Bu tarihlerde pandemi ve çip krizinin olduÄŸunu da unutmamak gerekir.
Skoda 2023 yılında ise dünya çapında 868.000’den fazla araç teslim etmiÅŸ ve bir önceki yıla göre global çapta satışlarını %18.5 artırmıştır.
Türkiye’de ise 2023 yılında satışlarını %80 artırarak 35041 adetlik satış yapmış ve rekor kırmıştır. En çok satan modeller Skoda Superb ve Skoda Octavia olmuÅŸtu.
Skoda'nın En Çok Hangi Modeli Sattı?
Octavia, 2023 sonu itibarıyla dört nesildir (1996, 2004, 2012 ve 2019) üretilen ve üretimi devam eden 7,2 milyon adetle üretilen ve satılan araç sayısı açısından Škoda'nın en başarılı modeli oldu. Modernize edilmiş dördüncü nesil Octavia, 2024'ün başlarında gelecek. O zamana kadar 105/120 serisi iki milyondan fazla otomobille liderliğini sürdürüyordu.
Skoda dünyanın en değerli otomobil şirketleri arasında 1.9 milyar dolar değerle 45. Sırada yer alıyor. VW ise bünyesinde barındırdığı AUDİ, Seat Skoda gibi markalarla birlikte 5. Sırada yer almaktadır.
Bu yazımda Skoda markasının geçmişten günümüze tarihi, ambleminin anlamı ve marka değerinden bahsettik. Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere.
Kaynaklar: Wikipedia.com https://www.skoda-storyboard.com/

